Sejarah Penubuhan

| |

Sejarah penubuhan Al-Aitam bermula pada awal tahun 2006 dengan sebuah bangunan tiga tingkat. Disebabkan oleh beberapa masalah progres, pembinaannya hanya bergerak dengan lebih lancar pada awal tahun 2009. Pembinaan awal hanyalah kerangka bangunan tiga tingkat dengan dinding dan berlantaikan tanah yang alhamdullillah diwakafkan oleh Al-Fadhil Tuan Haji Mohd Nordin Ismail.

Dengan izin Allah Swt, dibukakan pintu hati individu-individu dan ahli masyarakat setempat yang terdiri daripada kalangan sahabat handai, kenalan dan tokoh masyarakat untuk bersama-sama membangunkan Al-Aitam. Program kenduri dan derma yang dicetuskan oleh para pemimpin Al-Aitam pada bulan Februari 2010 telah berjaya menjana hampir RM100,000 dan berterusan membuka hati ahli masyarakat untuk menderma sehingga kini (September 2010) bangunan ini telah hampir 90% siap. Dengan izin Allah Al-Aitam juga telah menerima sumbangan ikhlas hamba Allah daripada satu keluarga dalam bentuk sebuah masjid yang juga telah siap sepenuhnya pada awal November. Selain itu, pada September 2010 sebuah rumah guru telah pun siap hasil dari sumbangan hamba Allah yang pemurah.

Setakat ini pembangunan Al-Aitam merangkumi sebuah bangunan tiga tingkat yang menempatkan pejabat, perpustakaan, dewan umum, dewan belajar, tempat penginapan dan juga kantin,manakala bersebelahan bangunan Al-Aitam terdapat sebuah masjid dan juga rumah guru. Setiap itu terdapat ruang meletak kereta,bilik tetamu, taman rehat dan juga pusat kegiatan ekonomi. 

Markaz ini hanya mampu menampung pelajar seramai maksimum 80 orang, dengan permulaan seramai 10 – 15 orang. Pemilihan anak-anak yatim mestilah mendapat persetujuan ahli lembaga pengarah Markaz Al-Aitam berdasarkan kepada syarat-syarat yang telah di tetapkan.Anak-anak yatim ini mestilah berumur dalam lingkungan usia 7 hingga 13 tahun dan dalam kalangan keluarga miskin akan diutamakan. Markaz Al-Aitam ini dianggap sebagai sebuah pusat penjagaan dan pendidikan islam milik bersama kerana Markaz ini didirikan hasil titik peluh ribuan tangan serta sumbangan ikhlas orang ramai.

Bersama sebarkan dan sila tinggalkan kritikan anda | Design by : SeutasTasbih Blog
Posted by Markaz Al-Aitam on 08:58. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. Feel free to leave a response

0 comments for "Sejarah Penubuhan"

Leave a reply