Pengenalan Markaz Al-Aitam

| |

Al-Aitam adalah sebuah Institusi Pendidikan Agama Islam persendirian yang berkonsepkan penjagaan, pendidikan dan kebajikan untuk anak-anak yatim yang miskin. Al-Aitam juga akan menempatkan anak-anak yatim dalam daerah Pasir Puteh,dengan menyediakan segala keperluan termasuk penjagaan, pengajian,pusat ilmu bagi anak-anak yatim khasnya dan amnya untuk semua umat islam secara percuma.Sesungguhnya besarlah harapan agar anak yatim disini akan dapat hidup dengan sempurna seperti anak-anak yang lain dari semua aspek sehingga suatu masa nanti ianya akan menjadi pemimpin agama dan masyarakat dengan bermodalkan ilmu akedemik di sekolah agama,ilmu al-Quran dan ilmu-ilmu agama di Markaz Al-Aitam.

Semuanya bertujuan untuk beribadah kepada Allah dan sekaligus berperanan mengasah anak-anak dengan akhlak dan ilmu untuk tampil menjadi insan yang mampu memimpin masyarakat kearah melahirkan individu dan masyarakat yang kental moralnya dan memiliki pelbagai kemahiran untuk berdaya saing sepanjang masa dan zaman. Bahasa utama di Al-Aitam ini ialah Bahasa Arab dan Bahasa Melayu dengan azam untuk membina kemahiran bertutur Bahasa Inggeris dan juga Bahasa Cina, insyaAllah.

Anak-anak yatim dan miskin yang tiada berkemampuan diberikan pendidikan dan penjagaan makan minum, tempat tinggal dan kesihatan tanpa bayaran. Kos penjagaan anak-anak ini insyaAllah ditampung berkonsepkan kebajikan yang bertujuan untuk memberi peluang kepada orang ramai agar sama-sama berlumba menderma, berzakat, berkongsi amalan mulia yang sangat dituntut didalam agama Islam.

Semua pelajar disini insyaAllah diwajibkan mengambil peperiksaan mengikut peraturan Kementerian Pendidikan Malaysia bagi persediaan mereka untuk berdaya saing pada setiap masa dan menjadi aset kepada agama, negara dan umat islam di negeri Kelantan.

Bersama sebarkan dan sila tinggalkan kritikan anda | Design by : SeutasTasbih Blog
Posted by Markaz Al-Aitam on 08:55. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. Feel free to leave a response

0 comments for "Pengenalan Markaz Al-Aitam"

Leave a reply